Vanhat blogikirjoitukset

10.6.2021

Uusi sote-sopimus astuu voimaan 1.9 ja tuo lisää työkaluja kehittää sote-alan omia kipukohtia

Tiistaina 8.6 meille, Tehyn uudelle valtuustolle esiteltiin sote-sopimuksen sisältö ja annettiin vastuutehtävä päättää sen hyväksymisestä tai hylkäämisestä. Voin sanoa, että herkistyin kun kuulin muutoksista jaksotyössä työaikojensa kamppailevien kollegojen hyväksi. Vaikka puheenjohtajana edustan koko yhtymää ja sen henkilöstöä, olen tehnyt oman sairaanhoitaja-urani akuuttihoidossa jaksotyössä. Ilta-aamut, pitkät päivät, pitkät työputket ja sillä ansaitut pitkät vapaat ovat muistissa. Lisäksi yksittäiset vapaat, piilovapaiden käyttäminen ja yötyöllä kikkailu on myös tuttua. Työaikalaki muutti sote-alaa ja etenkin jaksotyötä tekevien työaikoja runsaasti. Tästä syystä sain aiheen graduunikin tutkia työaikalain vaikutuksia työaikojen kuormittavuuteen.

Uusi sote-sopimus antaa meille mahdollisuuden sopia toisin työaikalain vuorokausilevosta niin, että se voidaan työntekijän suostumuksella lyhentää 9 tuntiin. Tämä kohta on vielä määräaikainen, koska halutaan seurata paikallisten sopimusten vaikutusta työhyvinvointiin työaikalain näkökulmasta. Työsuojelullista näkökulmaa ei tule unohtaa, vaikka saisimmekin mahdollisuuden sopia laista toisin.

Lisäksi vapaapäiviin tuli uusia kaivattuja muutoksia. Uudessa sopimuksessa on kirjattu, että vapaapäiviä on oltava 3 viikon jaksoa kohden 6. Jokainen yötyötä tekevä tietää, miten rikkonaisilla yöputkilla on vähennetty vapaapäiviä, kun piilovapaa on luettu vapaapäiväksi. Tämäkään ei enää onnistu, koska vapaapäivän alkaminen on kirjattu. Lisäksi vähintään yhdellä vapaajaksolla on oltava 2 tai useampi vapaapäivä peräkkäin.

Uskon näiden muutosten tukevan työhyvinvointia ja jaksamista työpaikoilla. On tärkeää, että työntekijä saa itse päättää työn ja vapaa-ajan yhteensovittamisesta. Nämä muutokset ovat olleet myös Kuntatyönantajan tahtotila, jotta työntekijät jaksaisivat tehdä raskasta työtä. On hyvä muistaa, että nämä muutokset on neuvoteltu ns. "rauhan aikana" ja oli tiedossa, että muutokset joita nyt tehdään eivät saa maksaa mitään. Väitän, että edellämainituilla muutoksilla voidaan saada pikemminkin säästöjä kun työssä jaksaminen paranee.

Keväällä on sote-sopimus katkolla ja neuvottelukierros edessä. Olen kiitollinen, että pääsin mukaan Tehyn hallitukseen ja näin ollen olen näköalapaikalla tulevaa kierrosta ajatellen. Uskon, että meillä on erinoimaiset työkalut seuraavalle kierrokselle neuvotella sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten asioihin parannuksia.

ao pj Siru Heromaa-Karjalainen

Ammattiosaston tehyläiset aktiivisina valtuustovaaleissa!

Olen nyt muutaman päivän verran sulatellut maanantain uutispommia ja miettinyt miten tämä kaikki on ollut mahdollista. Olen maanantaista asti sanonut ja toistan itseäni vielä: isoin kiitos tästä kuuluu tehyläisille jäsenille, luottamusmiehille, hallitukselle sekä aktiivitoimijoille. Ilman tehyläisiä äänestäjiä ja ammattiosaston toimijoiden välistä yhteistyötä (sekä vielä Päijät-Hämeen alueen eri ammattisastojen välistä yhteistyötä!) maanantain huipputulos Päijät-Hämeessä ei olisi ollut mahdollista. Yksin tämä ei olisi ollut mahdollista. Saimme hyvän edustuksen Päijät-Hämeestä valtakunnalliseen valtuustoon!

Tehyn PHHYKY: n ao316 kasvatti äänestysprosenttia huimasti, edellisissä vaaleissa äänestysprosentti oli noin 25%, tänä vuonna äänestysprosentti oli 40%!! Olen äärettömän iloinen ja ylpeä siitä, että ammattiosaston jäsenet ovat aktivoituneet näissä vaaleissa. Vertailussa muihin alueisiin, olimme kolmantena oman alueemme (Kouvola) vertailussa! Tämä on hieno tulos ja ensi kerralla tästäkin parannetaan.

Tehyn ja meidän arpomien palkintojen voittajat ovat vielä julistamatta, joten iloisia uutisia on lisää vielä tulossa. Kuitenkin tässä välissä arki täällä jatkuu, ja voin käsi sydämellä sanoa että saimme toimijoina virtaa tästä tuloksesta. Lisäksi työ valtuustossa on edessä. Yleisenä mainintana voin todeta, että valtuustoon pääsi useita ensikertalaisia. Tämäkin kertoo omaa tarinaansa siitä, että muutosta halutaan ja sitä ollaan valmiita lähteä edistämään.

Joten vielä kerran kiitos kaikille.

ao316 pj Siru Heromaa-Karjalainen

Valtuustovaalit lähestyvät!

Pian koittaa meidän tehyläisten kannalta merkittävimmät vaalit, kun nyt kuntavaalitkin siirtyivät. Onneksi nämä vaalit eivät siirry ja vaalit ovatkin koronaturvallisesti myös sähköiset!

Tiedän, että äänestysaktiivisuus on ollut matalaa edellisissä vaaleissa ja toivoisin, että tässä edellisten vaalien välissä tehyläiset olisivat aktivoituneet sen suhteen, että nyt on hetki vaikuttaa. Äänestämällä pääset vaikuttamaan siihen, ketkä muun muassa hyväksyvät seuraavalla neuvottelukierroksella sopimuksen ja ovat evästämässä neuvottelijoita. Haluan myös muistuttaa että opiskelijatkin pääsevät tällä kertaa mukaan äänestämään, joten muistutelkaa heitä tästä hienosta mahdollisuudesta.

Meitä on Päijät-Hämeestä kattava joukko tehyläisiä ehdokkaita, ja omasta ammattiosastostamme ehdokkaita on 8. Tästä olen erityisen iloinen, sillä näin takaamme että valinnanvaraa riittää :) Rakennamme omille sivuillemme vaalisivulle sisältöä lähipäivinä, ja pääsette kuulemaan ehdokkaidemme esittelyt.

Koronapandemia on nostanut sote-alan ammattilaiset yhteiskunnan selviämisen kannalta merkittävään asemaan. Me ollaan itse tiedetty se jo pitkään. Yhä hälyttävämpiä uutisia kuuluu sote-alan työntekijöiden uupumuksesta, joustamisesta sekä eettisestä kuormituksesta. Tämä kelkka pitäisi pikaisesti saada käännettyä toiseen suuntaan, jotta suomalaiset rautaiset ammattilaiset eivät lähtisi alalta huonojen työolojen vuoksi.

Jokainen sosiaali- ja terveysalan ammattilainen tietää, miten hienoa oma työ voi olla jos sitä saa tehdä sillä tasolla, jonka oma ammatillinen ylpeys, osaaminen ja näyttöön perustuva tieto sanelee. Jälkimmäisestä voin mainita, että meitä ei tulisi enää tarkastella pelkkänä kulueränä sote-alalla, vaan miettiä niitä asioita, joita voimme tuottavuuden parantamiseksi tuoda omalla ammattitaidollamme. Se, että me saamme tehdä työmme hyvin, palvelee asiakkaita ja myös työnantajaa tuloksellisena työnä.

Tätä asiaa haluamme korostaa myös paikallisessa keskustelussa työnantajien kanssa. Vaikka me emme tuottaisikaan euromääräisesti asioita, meidän työmme tuottavuus mitataan terveempänä ja hyvinvoivana väestönä. Antamalla meidän tehdä työmme hyvin, myös työntekijät voivat paremmin työssään.

Me itse tiedämme nämä asiat, miten saisimme tämän äänen kuuluviin myös meidän alan ulkopuolelle? Ensin pitää aloittaa antamalla oma äänensä meidän omissa vaaleissa.

ao316 puheenjohtaja Siru Heromaa-Karjalainen