Toimija-blogi

27.4.2023 pj Siru Heromaa-Karjalainen

Muutoksien aikaa ja viestikapulan vaihtoa

Sote-sektori on elänyt myllerryksessä ja muutoksessa Päijät-Hämeessä jo useamman vuoden ajan. Mikään ei ole niin varmaa kuin muutos. Edunvalvonnan dynaamisuudesta kertonee myös se, miten paljon yllättäviä tilanteita ja muutoksia on tapahtunut myös luottamusmies- ja ammattiosastotoiminnan saralla. En ala listaamaan kaikkia asioita, vaan haluan nyt jakaa ajatukseni teidän kanssa tulevaisuudesta sekä siitä, miten ammattiosasto jatkaa toimintaansa puheenjohtajuuden vaihtuessa.

Vuonna 2018 osastoni poisjäävä luottamusmies noukki minut kahville vanhaan päksin kahvioon ja houkutteli lähtemään täydennysvaaleissa ehdolle luottamusmieheksi. Kuulemma sopisin hyvin tehtävään, joka vaatii napakkuutta ja oikeudenmukaisuuden tunnetta, halua ajaa asioita ja sanoa myös mielipiteensä rohkeasti ääneen. Lupasin harkita asiaa. Tässä sitä sitten onkin oltu Päijät-Hämäläisten sote-työntekijöiden edunvalvonnan myrskyisässä ytimessä jo kohta viisi vuotta. Aika on mennyt nopeasti, vastuu ja osaaminen on lisääntynyt kun on nopeasti pitänyt omaksua uusia asioita sekä pysyä perässä kaikissa muutoksissa mitä alueella sekä valtakunnallisesti on tapahtunut. Työ ei ole ollut helppo, mutta sitäkin antoisampi ja opettavaisempi. Koen suurta nöyryyttä sen luottamuksen edessä, joka minulle on osoitettu mm. Tehyn valtuustovaalien äänestystuloksen myötä, sekä kaikista keskusteluista ja yksityisviesteistä , joita olen saanut teiltä.

Nyt on aika sulkea yksi ovi ainakin toistaiseksi perässä kiinni, kun jätän Päijät-Soten taakseni ja siirryn toisiin tehtäviin. Oven myötä sulkeutuu tehtäväni luottamusmiehenä sekä ammattiosaston puheenjohtajana. Loppuvuoden minua sijaistaa uudet ja pätevät kollegat, jotka tulevat varmasti nauttimaan yhtä myrksyisästä mutta antoisasta matkasta. Ilman tätä kokemusta ja mahdollisuutta en olisi löytänyt sitä tietä, jolle nyt lähden kulkemaan. Työni oikeudenmukaisemmasta työelämästä jatkuu AVI:lla. Lisäksi edunvalvonnan saralla jatkan Tehyn hallituksen jäsenenä, joten jatkossakin saa olla yhteydessä, etenkin jos valtakunnalliset asiat mietityttävät.

Rohkaisen kaikkia tarttumaan uusiin haasteisiin ja olemaan avoimin mielin jos joku tulee nappaamaan teidät kahville ja houkuttelee uudelle matkalle. Ikinä ei tiedä minne uudet tiet johtavat! Nyt on hoitajien markkinat, pidetään ammattiylpeys korkealla ja vaaditaan parempaa työelämää. Me kaikki olemme sen ansainneet, työtehtävistä riippumatta. Haikeudella laitan Päijät-Soten oven kiinni, mutta odotan innolla myös tulevaa koska työtä paremman työelämän puolesta riittää myös tulevissa haasteissa!